Zvěrstva na nevinných lidech, nebo spravedlivá odplata za nacistické řádění? Dvojí interpretace poválečných událostí dodnes rozděluje generace pamětníků i jejich potomků. Tragické masakry sudetských Němců patří k nejtemnějším kapitolám naší novodobé historie, během níž Češi zabili v rozmezí několika týdnů snad nejvíce nevinných lidí.
Tolik částečná citace z internetu.
Opravdu byli všichni nevinni?
Tato otázka, jak asi cítíme, sem nepatří.
Stejně jako sem nepatří uvažování,
zda-li se jednalo o zvěrstvech na nevinných lidech, nebo spravedlivé odplatě
za nacistické řádění.
S ohledem na zavražděné se vůbec nepatří uvažovat o kategorii
vraždy.
Poválečný odsun byl spravedlivý, ale vraždění ne!
Každá příčina vyvolává následky!
Dalo by se uvažovat i bez tohoto pravidla, jenže příkladně: kdyby nebylo
masakru v Lidicích, kde měla režii třetí říše, těžko by se stal jakýkoliv
exces vůči německy mluvícímu obyvatelstvu v roce 1945.
Vynecháme-li druhou světovou válku,
pak v roce 1945 by v Československu asi pokračovala prvorepubliková
atmosféra.
Nebyla by příčina, nebyl by ani následek.
V Lidicích by se v roce 1945 opět konalo boží tělo, jako v minulých letech a v Postoloprtech by obě národnosti žily dál v pracovní pospolitosti, zvelebujíce Československou republiku. Zřejmě by vládl klid a mír.
Bez ohledu na to, že v historii „kdyby“ neexistuje, stále platí, že kdo seje vítr, ten sklízí bouři. Tomu málokdy, málokdo dokázal zabránit.
Lidice uvádím, jako příklad bezprecedentního jednání a zároveň tvrdím, že ať popisované excesy byly po válce jakkoliv nelidské a odsouzeníhodné, nenesou na jejich vzniku žádnou vinu občané poválečného Československa, jako celek.
Ve svých důsledcích nacistický vítr dokázal kácet téměř v každé československé rodině, pak se nedivme, že to někdo po válce neunesl a vraždil.
Byl to ale jedinec, nikoliv systém,
kdo vraždil v Postoloprtech. V Lidicích to byl systém, nikoliv jedinec.
V tom je rozdíl.
Přesto je jasné, že se na Lidice
ani Postoloprty nesmí zapomenout!
Bez ohledu na to, jak a proč byl odsun německé menšiny z Československa koncipován, stal se pro většinu odsunutých mementem. Jak vidno, dodnes si to všichni pamatují, že byli odsunuti a že divoký odsun se stal pro některé osudným.
Vypadá to, že si u nás připomínáme lidické mučedníky, muže, děti i ženy a Němci si připomínají svoje postoloprtské a z jiných míst. Bereme tyto historické skutečnosti jako příklady zlovůle, přesto se ale diametrálně lišící.
V případě Lidic to bylo programové a v zájmu třetí říše, zatímco v Postoloprtech se zvůle projevila spontánně, bez státní podpory. Po Lidicích nikdy nepřipadlo říšským orgánům, aby vyšetřovaly, kdo se účastnil a kdo rozkázal vraždit. Prostě jen vymazaly Lidice z povrchu zemského.
V našem zájmu bylo naopak objasnit postoloprtskou zlovůli, označit a potrestat jednotlivce, nikoliv aparát, nikoliv armádu, ale jednotlivce, který příkaz vydal.
Kdyby tomu bylo naopak a genocida byla naší státní poválečnou doktrínou, nebylo by koho odsunovat.
Kdyby nebylo německého nacismu, pokračovala by zřejmě Masarykovská republika dál ve svém vývoji a nebylo by excesů ani v Postoloprtech, ani nikde jinde.
Bez příčin by nepřišel následek, ani ten nechtěný a odsouzeníhodný.
Protože je důležité pro všechny, aby se na nelidské chování nezapomínalo, dovolil jsem si navrhnout k diskusi přibližné znění nápisu na eventuelní desce, či pomníku postoloprtským.
Připomínejme si všechny mučedníky,
ale zároveň nezapomínejme na jejich vrahy!
Jsme tu od toho, abychom nerozšířili
jejich řady a nezavdali tak příčinu našim potomkům!
Články navozující dané téma najdete na adresách:
http://zatecky.denik.cz/zpravy_region/postoloprty_nemci_20090105.html
http://www.postoloprty.advice.cz/mesto-a-okoli/ocima-deti/ocima-deti-5.html